All publicitet bra publicitet?

Är all publicitet verkligen bra publicitet? Nej, skulle nog vanligt folk svara. Och de flesta pr-proffs tenderar att hålla med. Men det finns varumärken som tjänar på att provocera – och svenska företag borde bli bättre på det, anser varumärkesexperten Mats Georgsson.

Så står det inledningsvis i en artikel från Svenska Dagbladet som handlar just om bra och dålig PR, och man hanterar frågan kring om all publicitet är bra eller inte. Som exempel har de bland annat tagit den gången då Gudrun Schyman brände upp pengar i Almedalen 2010. Var det bra eller dålig PR? Helt klart är ju att det riktade uppmärksamhet mot partiet, och det alla hade en åsikt kring vad dsom hjorts. Men samtidigt, att bränna upp pengar? Är det verkligen som ett parti ska  göra? Och vad sänder det för signaler? Seriösa eller oseriösa? Det är svårt att mäta, men ett som är säkert är att man ska var någorlunda försiktig när man hanterar pr på det här sättet såsom feministiskt initiativ gjorde den där gången på Gotland.

Några exempel på bra PR?

  • Giveaways. Genom att ge bort saker får företaget en bra känsla utåt, samtidigt som man visar vilka man är. Om du är intresserad bör du kolla in giveaways från Creative Reklam i Ludvika, där finns många bra saker att använda sig av som bra pr och det går enkelt att beställa produkterna.
  • Välgörenhet. Att skänka pengar till ett land i behov eller någon annan organisation, i företagets namn är någonting som man verkligen borde göra eftersom det ger en känsla av att företaget faktiskt bryr sig. Det skapar en goodwill som är svår att få annars.
  • Fest! Bjud in kollegor och kunder för att lära känna varandra. Ett helt klart bra sätt att visa vad ni säljer och vilka ni är. Där kan man även använda sig av giveaways för det lilla extra på festen.

Men det är klart, om det kanske är så att “dålig” publicitet också kan vara bra publicitet är svårt att veta, det handlar lite om chansningar om man ska våga gå den vägen som exempelvis Gudrun Schyman gjorde. Men för att vara på den säkra sidan,. kan det vara smart att undvika att bränna upp alla pengar som företaget har.