Att synas på en ballong

För vissa handlar det om att få till den där snygga reklamfilmen som ska visas på bästa sändningstid, medan för andra handlar det om att vända bort huvudet från: ”less is more” och bombardera oss med deras budskap. Och tänker man så har man tänkt fel, kanske är det på en ballong ditt namn ska sitta?

Oavsett om det handlar om en ballong eller om en reklamfilm så är det viktigt att ni hela tiden tänker på syftet och hur ni vill säga det. Det handlar om att tänka utanför boxen om ni vill få en fin effekt. Och att självfallet ha en klar bild av målgruppen och var de befinner sig och hur de tänker. Men, när man väl gått ifrån att bara tänka tv-reklam så finns det så mycket fler ställen det kan vara värt att synas på – och det behöver inte vara ”reklamigt” utan det kan handla om att sponsra ett event ni tror på för at med det synas på en enkelt och trovärdigt sätt hos målgruppen. Om vi tar det här med ballonger så behöver du inte springa till närmsta Ica för att handla ballonger och en tuschpenna du sedan skriver med. Nej, det finns ett stort utbud av snygga reklamballonger som bara väntar på att få din uppmärksamhet. Och när de väl fått det så kommer du förhoppningsvis få många idéer på hur dessa på bästa sätt kommer höja din verksamhet. Men för enkelhetens skull så låt oss ge några exempel:

  • Var med och sponsra reklamtävlingar, bilevent eller andra tillställningar företaget passar i och lämna sedan ifrån er goodie bags med en ballong knyten på påsen.
  • Gör en rolig grej och hamna i Guinness rekordbok genom att släppa lös så många gasballonger upp i luften på en gång. Detta för att symbolisera er strävan efter att nå toppen, vara fria, inte ha några gränser och så vidare.
  • Sen måste vi nämna att ballonger alltid är något trevligt och som folk uppskattar.

Hur tänker man utanför boxen

Om du vill tänka utanför boxen så kommer det inte fungera om du försöker gnugga dina kreativitetsknölar så hårt att du får ont. Det är viktigt att, hålla sig uppdaterad,  studera andra kampanjer för då kommer du snart få på det klara att det ofta är de enkla och simpla idéerna som är de briljanta. Det gäller att kunna formulera ner hela idén i en enda smart konceptmening som både kittlar och som lyfter kampanjen. Att sedan kunna ha ett koncept som överlever och blir starkare med åren är något som de flesta eftersträvar. En stark pay-off funkar perfekt till att lyfta budskapet ännu ett snäpp. Så, släpp alla krav och all press (om det går) och tänk renhet i form av vad är det för målgrupp vi riktar oss till och hur ska vi göra för att fånga deras uppmärksamhet och vad är det egentligen som vi vill säga med allt detta, och kan vi då illustrera detta på ett bra sätt? Så, svårare än så är det inte – eller jo. Det är jättesvårt, och det är det som gör allt kul.