Klyschorna som inte ska vara med i jobbansökan

Det blir allt viktigare att tränga igenom bruset när det kommer till reklam och slående lösningar. Lika viktigt blir det att söka jobb och komma med en jobbansökan. När det kommer till reklambranschen så känner många att de måste skapa en kreativ ansökan för att där visa sin potential, något som kan slå fel.

726527-businessman-headacheAtt  få det där jobbet på den där trendiga byrån är en dröm som många hungriga och unga reklamare drömmer om, men som inte alla lyckas med. Tidigare har vi tagit upp hur reklamsverige mår och ser ut och nu handlar det mer om ansökningarna som kommer in till byråerna. För, vilka man väljer att ta in formar ju även reklamen. Men, behöver man verkligen vara kreativ i en ansökan och vara frikostig med superlativen? Nej! Enligt en artikel i VeckansAffärer gäller det att ta det lugnt med både superlativ och de härliga klyschorna.

Klyschorna enligt LinkedIn

LinkedIn har listan alla de mest förekommande orden vi använder när vi ska beskriva oss själva. Och då det finns över två miljoner svenskar som har ett LinkedIn-konto är det ganska så bra statistik. Självklart ska du lyfta fram dig själv på ett sätt du kan stå för och representera dig, men det kan vara mycket bra att tänka över vissa utnötta ord två tre gånger. För om ett ord blir för utnött tappar det i betydelse. Skriver du att du är “driven” eller “ansvarsfull” exempelvis så menar de på att du enklare försvinner in i mängden. Självklart är det dock så mycket mer som ligger till grund, men varför chansa, lika bra bra att gå all-in på bästa sätt på alla sätt. Här kommer listan.

  1. Driven

  2. Kreativ

  3. Passionerad

  4. Strategisk

  5. Betydande erfarenhet

  6. Ansvarsfull

  7. Expert

  8. Motiverad

  9. Analytisk

  10. Bred erfarenhet