Marknadsför och skapa relation med julklapp

Att dela ut gåvor till sina kunder kan vara ett bra sätt att marknadsföra sig på och visa kunden att man uppskattar samarbetet. Det är till exempel många företag som ska skicka julklappar till sina kunder nu i jul. Det man dock behöver tänka på är att gåvan inte på något sätt får framstå som en muta.

463600-holiday-gift-tag-and-bow-with-message

Ge bidrag till ideell organisation i julklapp

I år kan bidraget till någon typ av välgörenhetsorganisation bli årets julklapp. I en artikel på Sundsvalls Tidning kan man läsa om att Röda Korset försöker få ”matpaket till Syrien” att bli årets julklapp istället för en sedvanlig pryl som alltid blivit utnämnd hittills. Initiativet får stöd från andra ideella organisationer och Action Aid till exempel, har även de en julkampanj där de fokuserar på gåvor till kampen mot ebola i Afrika. På Barncancerfonden kan man istället köpa virtuella ”julknappar” som man kan lägga på sina webbsidor. Det här med att ge pengar till välgörenhet i present kan vara en idé för alla företag som är osäkra på vad de ska ge sina kunder i julklapp.

Presenten med företagets logotyp

Många företag går istället hårt ut med att just marknadsföra sig själva när de ger ut sina julklappar. Även när det kommer till julklapparna de ger till sina anställda. Presenter med företagets logotyp är dock en av dem som är minst uppskattade. Många medarbetare tycker att den klassiska penna, muggen eller handduken med en logga från företaget är bland det tråkigaste man kan få. Bland annat för att de när de är lediga inte vill bli påminda om företaget när de kliver ur duschen eller dricker sitt morgonkaffe. Läs mer.

En gåva får inte upplevas som en muta

När man ska skicka ut presenter till sina kunder finns en del saker att tänka på. Bland annat bör man investera i adressetiketter om man har många kunder. Annars får man spendera flera dagar med att handskriva ett hundratal adresser. Man bör även tänka på att julklappar till kunderna kan uppfattas som en muta. Det är väldigt svårt för företag att göra en övervägning eftersom att lagen är en enda gråzon vad gäller mutor. Arbetar man med upphandlingar inom den offentliga sektorn bör man alltid tacka nej till eventuella presenter man får, skriver man på Dagens Nyheter. När man ska ge gåvor är en tumregeln att man ska iaktta måttfullhet. Många väljer alternativet med att ge ett bidrag till en välgörenhetsorganisation, som vi nämnt innan. Detta för att slippa fundera över vad som är olagligt.

1176425-gifts

Tips på presenter till kunder

Att ge till en välgörenhetsorganisation är en bra present. Men några andra exempel på bra presenter som man kan ge sina kunder är:

  • Något ätbart. En chokladask, en fin olivolja, en god korv eller godis.
  • Köksredskap. En fin salladsskål, ett knivset eller en kökshandduk.
  • Presentkort. Till exempel på en bioupplevelse, en middag eller på någon bestämd vara. Det finns även gåvokort där mottagaren får välja mellan ett hundratal produkter.
  • Har man många kunder som arbetar med samma sak kan man köpa en nischad present som passar bra för företaget.