Nytänkande reklam

Vi har tidigare skrivit om olika PR-trick som har lurat oss, i inlägget “Reklamsverige“. Då tog vi bland annat upp Marabous Black kampanj med Tommy Nilsson, Den nya pop-up restaurangen med gourmetmat som Lidl låg bakom och Miss Skinny som Frisk & fri låg bakom. Och att göra reklam och PR på det sättet är verkligen någonting som har fungerat länge, och säkerligen fortfarande fungerar. Men det är också lätt att det blir fel, vilket vi också tog upp i tidigare inlägg. Så här skrev vi om Miss Skinny kampanjen:

När det kommer till PR och att man ska göra något som väcker uppmärksamheten så gäller det att inte glömma bort vad det är man vill uppnå och vad för problem man kan råka ut för som det gäller att tacka. Det är precis vad man inte gjort med frisk och fri. Då ville man få upp en dialog angående ätstörningar genom att lansera ett fejkat klädmärke vid namn Miss Skinny. Detta slog totalt fel och det viktiga med ätstörningar kom i skymundan och nu har det istället kommit en diskussion kring att vi människor inte längre kan lita på vad som är sant eller inte.

Så vill man inte göra en chansning ska man kanske satsa på någonting annat. Det finns många alternativa lösningar för PR och reklam numera, mycket tack vara de stora utbud av medier som vi kan välja på. Ett exempel är Carlsbergs nya ölpodd. Den hade premiär i onsdags och i varje avsnitt gästas olika ölfantaster. Det är ett väldigt snyggt och enkelt sätt att arbeta med PR och reklam samtidigt som det också är nytänkande att utnyttja möjligheterna till att ha en podcast.