PR under valåret

Valrörelse

Nu är det återigen dags för valår, och som de flesta vet så är det väldigt mycket PR som är involverad i verksamheten som sker inför valen. Ska man bli framgångsrik i valet till riksdagen och till EU-parlamentet gäller det att ha bra relationer, och det är precis det PR handlar om. Så hur ska man som politiker, parti eller organisation göra sin röst hörd nu under året när många stora beslut ska tas?

Säg att en organisation vill belysa en fråga extra mycket, och att man för det anlitar en PR-byrå som ska hjälpa en att nå ut med ens budskap och dessutom få olika politiska partier att förstå att den här frågan är viktig att ta ställning till. Det finns givetvis en hel del insändarsidor man kan vända sig till för att få fram sina budskap, men varför inte bjuda in till ett interaktivt samtal, en debatt?

Skapa ett interaktivt samtal

Det behöver inte vara så svårt som man kanske tror från början. Vill man lyfta en viss politisk fråga kan man skapa en plattform för att lyfta frågan genom att bjuda in engagerade, partirepresentanter och organisationer som är engagerade i frågan.

Givetvis behöver du också ha en moderator som kan styra och ordna med samtalet, så att det når dit du vill och att rätt frågor stöts och blöts. Du kan hyra en moderator via Macespeakers som har ett flertal olika personer med olika erfarenheter och specialområden. Macespeakers skriver så här på sin hemsida:

Moderatorn involverar alla i diskussionen. Låter inte någon dominera. Börjar evenemanget med en eller två frågor som alla kan etablera sina distinkta synpunkter om och får igång diskussionen.

Det kanske är precis vad som behövs för att lyfta din organisation eller fråga till agendan, så här i valtider? Det är viktigt att synas och höras vet alla inom PR, och det här kan vara ett bra sätt att göra det på.