Reklamsverige

När man tittar på samhället så går det framåt i en bara snabbare och snabbare takt. Och när vi ser på byråernas stil så kan vi bara konstater att de även vill ligga i framkant. Men till vilket pris?

Det var på 60-talet som den kreativa ådran inom reklamen började sakta att pulsera och känna av hur långt man kunde ta det. Man började tänka till på ett lite annorlunda och smart sätt för att få uppmärksamhet och att sälja produkter. Då fanns det ett par byråer som stack ut och som alla vill åt. Om man nu i dagens  samhälle söker på reklambyrå stockholm får man upp en drös av spännande byråer som nischat sig för att kunna erbjuda så bra tjänster som bara den. Men, bör vi låna lite mer av synsättet från den kreativa revolutionen. När man ser till dagens samhälle har vi nästan gått från att tänka på vad som är bäst för kunden till att hur ska vi göra för att vinna det bästa reklampriset. Vissa tävlingar, som exempelvis 100-wattaren går dock ut på att reklamen ska ge effekt. Men många är det den kreativa höjden som avgör en seger eller nitlott. Och den senaste tiden har vi kunna läsa om alla PR-kuppar som gjorts och som har varit bra och mindre bra.

Olika PR-trick som lurat oss

  • Marabous Black kampanj med Tommy Nilsson
  • Den nya pop-up restaurangen med gourmetmat som Lidl låg bakom.
  • Miss Skinny som frisk och fri låg bakom

Ja, dessa tre exempel är färska exempel på både bra, dåliga och helt egentligen intetsägande reklam, som då även faller under dålig reklam. När det kommer till PR och att man ska göra något som väcker uppmärksamheten så gäller det att inte glömma bort vad det är man vill uppnå och vad för problem man kan råka ut för som det gäller att tacka. Det är precis vad man inte gjort med frisk och fri. Då ville man få upp en dialog angående ätstörningar genom att lansera ett fejkat klädmärke vid namn Miss Skinny. Detta slog totalt fel och det viktiga med ätstörningar kom i skymundan och nu har det istället kommit en diskussion kring att vi människor inte längre kan lita på vad som är sant eller inte. När Lidl gjorde det briljanta med att sätta upp en liten pop-up restaurang med gourmetluncher där ingen visste att det var Lidl och deras varor som låg i maten håller man kvar i syftet som vill visa att deras produkter är billiga – men även goda. Detta är ett så otroligt bra exempel. Men, tyvärr så finns det även dem som man inte förstå, och ett av dem är Marabous Black där vi alla stå som frågetecken. Och nu kan vi läsa om den virala spridningen där vi får se i ett youtube-klipp att Marina Shifrin sa upp sig. Men, är detta på riktigt? En blir orolig. Är detta det nya svenska medieklimatet, att vi ser till att sprida uppmärksamhet och tappa bort oss längs vägen?