Starbucks satsar nytt

Att lyckas nå ut till flera marknader och expandera internationellt är många företagares dröm. Och när man väl har gjort det en gång, vem säger att man inte kan göra det en gång till?

6819077-starbucks-coffee

Många företag drömmer om att expandera och få driva verksamheten även utomlands.

”Om man driver ett företag så har man garanterat olika mål som man vill uppnå. Det kan vara hur mycket pengar man vill omsätta under ett år, att man vill utöka sitt utbud eller expandera även till utländska kunder runt om i världen.” Läs mer.

Ett företag som verkligen lyckas etablera sig på enormt många marknader runt om i världen är kaffekedjan Starbucks. Från början fanns man bara i USA och bara på ett par år har företaget expanderat enormt och finns i de flesta länder. Nu satsar man på att göra samma sak igen men med ett helt nytt koncept. Starbucks har nämligen köpt en andel i det italienska bageriet Princi. Och nu vill man expandera varumärket globalt, skriver Veckans Affärer.

Kan köpa nybakade godsaker

Starbucks planerar på att redan nästa år inkludera Princis produkter vid sina rosteributiker som de ska öppna under namnet Reserve och detta blir första gången i företagets historia som de kommer baka själva i butiken. De nya butikerna kommer nu ha fullt integrerad bageriverksamhet i butiken. Och detta innebär alltså att man inte längre bara kommer kunna köpa kaffe hos Starbucks, utan även nybakade bröd och bakverk. Detta blir dock i butikerna under namnet Reserve, som kommer vara lite mer exklusiva än de vanliga Starbucks-caféerna.